Dag juf, Dag meester!

Het schooljaar zit er bijna weer op voor onze jongens.
Nog één weekje en dan heeft ook het Noorden eindelijk zomervakantie!
En wat zijn ze er aan toe zeg! Niet te zuinig!
Ondertussen hebben we al wel 2 mooie rapporten in huis, ondanks het toch wel erg roerige schooljaar. Waarom? Lees snel verder!

Roan heeft nu zijn eerste eindrapport gekregen. Een prachtig rapport, waarin we Roan helemaal herkennen. Hij weet wat hij wil, kan dit duidelijk aangeven en geeft ook duidelijk zijn eigen grenzen aan. Het boeit hem niets of andere kinderen hem aardig vinden en heeft ook duidelijk zelf zijn voorkeur voor kinderen waar hij mee wil spelen. Ondanks dat is hij gelukkig wel heel sociaal. Luistert keurig naar de juf en kan zich goed aan afspraken houden. Wat de juf verwacht, dat doet Roan gewoon keurig. Daarna speelt hij weer lekker verder.

Wat een verschil met Thomas! Die gewoon duidelijk niet lekker in zijn vel zit. Die al jaren voor zijn gevoel moet opboksen tegen zijn hele klas. Die zo graag door iedereen aardig gevonden wil worden en met iedereen wil spelen… Ik zou het zo graag van hem overnemen!
In de kleuterklas wilden we al wel graag dat Thomas nog een jaar langer mocht blijven. Maar omdat hij zich leek te vervelen, is hij toch door gegaan naar groep 3. (Thomas is van eind september, een zogenaamd “randgeval”.)
In groep 3 én 4 was het eerste half jaar erg moeizaam. Ik moest wekelijks op gesprek komen omdat hij dingen deed waar je U tegen zegt. De meest gekke dingen haalde hij uit. Hing in de klas vooral de clown uit en was altijd blij als kinderen om hem gingen lachen. Dat dit lachen meer uitlachen was, dat kregen wij hem niet aan het verstand…
Beide jaren maakte hij zo ongeveer in februari, een sprong en vanaf dan ging het weer beter. En beide jaren kon hij daardoor toch door naar de volgende groep.

IMG_20170712_220111_096

Zo voerde ik in een week ineens een paar hele zware gesprekken…

Nu in groep 5, bleef deze sprong uit… Daarnaast werd hij ook vaker boos en ging zelfs andere kinderen schoppen. Zo niet Thomas! Alle alarmbellen gingen dan ook bij ons af.
Mijn grootste angst is vooral dat hij, onzeker als hij is, met 11 jaar al naar de middelbare school moet! Hang daar maar eens de clown uit! Ik hoef denk ik niet verder uit te leggen wat mijn angsten verder inhouden…
Deze angsten gaf ik ook aan bij de leerkrachten. Die dit gelukkig ook heel serieus namen.
Het balletje begon dan ook ineens te rollen en zo kwam het dat ik in één week ongeveer 5 verschillende, maar vooral heftige, gesprekken voerde op school.
En wat wij wilden, dat was duidelijk. Thomas moest een jaar over doen.
Ook school zag het probleem duidelijk en moesten toegeven dat dit inderdaad wel nodig was. Voor mij was het vooral duidelijk dat ik dit nu wilde, en niet pas in groep 7 of 8.
Nu heeft hij nog de tijd om vertrouwen terug te krijgen in zichzelf en in zijn (nieuwe) vriendjes.
Hij is dat vertrouwen helemaal kwijt geraakt dit jaar. En echt, dan breekt je moederhart!

IMG_20170512_185509_155

Ook kreeg Thomas, naar aanleiding van de gesprekken die we op school hadden gehad, “Kids Skills” lessen.
Met een juf, van buitenaf, heeft Thomas een paar doelen voor zich zelf gesteld. Dat hij nee zou leren zeggen, dat hij leerde negeren (Overdreven prikkelgevoelig, dus wel een moeilijk punt) en op die manier zou zijn zelfvertrouwen ook moeten gaan groeien.
De uurtjes die Thomas buiten de klas door bracht met deze juf, waren hem heel dierbaar.
Hij is ook zeker wat meer voor zichzelf opgekomen sindsdien. Tot grote frustratie van de kinderen die zo graag misbruik maakten van zijn onzekere houding.
Maar zijn zelfvertrouwen is nog altijd onder nul…

Het besef is er, hij is uitgelachen en gebruikt…

Ik denk ook niet dat hij binnen deze klas zijn zelfvertrouwen zal kunnen vinden. Hij voelt zich maar bij een paar kinderen veilig. Hij is gebruikt en uitgelachen. Dat besef is er nu wel degelijk!

Thomas maakt dus een nieuwe start na de zomer!
En als ik de verhalen om me heen mag geloven, dan krijgen we straks een heel ander kind. Ik kan me er nog niets bij voorstellen. Ik ken Thomas vooral als een emotioneel en gefrustreerd mannetje.
Waar hij zich op school constant staande weet te houden, lukt dat thuis, gelukkig, niet. Daar moet alles eruit en daar ben ik goed voor…

IMG_20170531_164402_267

Maar eerst gaan we genieten van een paar vrije weken! 
Weken waarin de jongens even niets hoeven maar wel (bijna) alles mogen. Waarin ze niet om 7u op hoeven te staan, maar mogen blijven liggen. Als ze dat willen… En ik zeg ALS! 😉
Waar ze lekker hele dagen buiten kunnen spelen en hutten kunnen bouwen en de buurt onveilig kunnen maken.
En vooral gaan we genieten!

2 gedachtes over “Dag juf, Dag meester!

  1. Coosje zegt:

    Mooi verhaal, Roelfien. Ik hoop voor Thomas dat na de zomervakantie zijn kansen keren en hij wat lekkerder en meer ontspannen in zijn vel komt te zitten. Je wilt voor je kind het beste en als ze het moeilijk hebben, snijdt dat je als moeder door de ziel.
    Maar eerst lekker genieten van de vakantie nu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *